יום שבת, 31 באוקטובר 2015

על דום נשימה בשינה - מה אפשר לעשות



דום נשימה בשינה הוא למעשה הפרעה במעבר האוויר בדרכי הנשימה העליונות (אזור האף, הפה והגרון),  העלולה להיות מסוכנת באם אינה מטופלת כראוי. הפרעה זאת מתבטאת בהפסקות הנשימה בזמן השינה, היכולות להימשך בין מספר שניות לשלושים שניות לרוב, ועלולה לגרום ליתר לחץ דם, מחלות לב, סוכרת, דיכאון ואף למוות. משוער כי בין 5 ל-10 אחוזים מהאוכלוסייה סובלים מהתופעה, וגברים נוטים לסבול ממנה יותר מאשר נשים (25% ו-10% בהתאמה), והסיכון לסבול מהתופעה גבוה במיוחד בקרב גברים בגילאים 29-20 (עד פי עשר מהאוכלוסייה הכללית) ובקרה הסובלים מהשמנת יתר. ישנם שני סוגי שונים של דום נשימה, דום נשימה חסימתי ודום נשימה מרכזי, כאשר הראשון נגרם מצניחת בסיס הלשון והחך, ואילו השני נגרם כתוצאה מבעיה בשליחת גירוי חשמלי ממרכז הנשימה במוח לשרירי הנשימה, אולם הוא נדיר.
סימפטומים המצביעים על קיומה של הבעיה הם נחירות והתעוררות בלילה לעתים תקופות עם פה יבש או כאב גרון, כאבי ראש ונדודי שינה, המובילים לירידה באיכות השינה המתבטאת בתחושה של עייפות, ישנוניות, חוסר ריכוז ועצבנות במהלך היום. אם אחד מהסימפטומים הללו נחווים על-ידכם (או מדווחים על-ידי בן או בת הזוג), יש לפנות לרופא מומחה או מעבדת שינה, על-מנת לשם ייעוץ, אבחנה והתאמת טיפול. כיום קיימים מספר פתרונות אפשריים לסובלים מבעיית דום נשימה:

  • הליך כירורגית: ניתן לבצע ניתוחים להסרת רקמות עודפות, ניקוי מעברי האוויר, הטיית הלסת קדימה ואף החדרת שתלים על-מנת למנוע קריסה של רצפת החך.
  • התקנים אוראליים: כקיימים מכשירים שונים המסייעים לשמור על על נתיב אוויר פתוח כגון מסכת אוויר (CPAP), סד לילה, או התקנים פנימיים המוכנסים לאף, שיעילותם טרם הוכחה.
  • שינוי סגנון החיים: טיפולים התנהגותיים שנועדו לערוך שינוי באורח החיים על-מנת להפחית את תופעת דום הנשימה: ירידה במשקל, צמצום צריכת האלכוהול או הימנעות משתייתו, הפסקת עישון, שינוי תנוחת השינה (לא מומלץ לישון על הגב) ועוד.

בכל שיטה שלא תבחרו, חשוב לזכור כי טיפול בבעיית דום הנשימה יכול לשפר את איכות חייכם באופן דרמטי, ואף להציל חיים.

יום שני, 29 ביוני 2015

התאמת בגדים לילדים (גילאי 5-16)

בן או בת, נער או נערה, בכל גיל ולכל אירוע, התאמת בגדים לילדים היא חשובה. בגדים לילדים מותאמים לגיל ולסוג האירוע החגיגי או ליומיום. לגיל צעיר יותר כגון חמש עד שבע חשובה מאוד נוחות הבגד וסוג הבד. בגילאים מאוחרים יותר כמו חמש עשרה, שש עשרה הנער או הנערה כבר רוצים לבחור לעצמם את הבגדים, ולהתאימם לאירוע, להליכה לבית הספר ולאופנה. קיימים כמה קריטריונים עליהם מתבססת התאמת הבגד לילד:
  • התאמת בגדים לילדים נעשית על ידי התאמת צבעים בין חולצה למכנסיים או חצאית ולנעליים. החוק הבסיסי של התאמת צבעים בבגדים לילדים הוא שימוש בגוונים שונים של אותו הצבע.
  • בוחרים לילד או לילדה בגד נוח ואליו מתאימים נעליים, תכשיטים, כובעים וכ"ו.
  • הבגד מותאם למבנה של גוף הילד, גבוה או נמוך, שמן או רזה.
  • צבע הבגד מותאם לצבעים הטבעיים של הילד.
  • הבגד מותאם לאירוע – אם האירוע הוא אירוע חגיגי, הבגד יהיה חגיגי. אם צריך לקנות בגד לגן או לבית הספר, הבגד יכול להיות פשוט יותר ויומיומי והנוחות חשובה מאוד.
  • הבגד מותאם למזג האוויר ולשעת האירוע.

יום ראשון, 31 במאי 2015

איפור ערב ואיפור כלה - ככה זה נעשה



ליל הכלולות נחשב בצדק כאירוע החשוב ביותר בחייה של כלה העומדת להיכנס לחופה ומכאן החשיבות העצומה של הכנותיה לחתונה ובכלל זה מלאכת האומנות של איפור-הכלה.
מדובר בעצם ביכולת של המאפרים המקצועיים, לשמור על תווי-הפנים של הכלה ולאפר את המראה הטבעי שלה, מבלי ליצור מצג-שווא של תחפושת או מסיכה. אומנות זו, דורשת מיומנות מקצועית גבוהה ויכולת להתאים לכלה את צבעי-האיפור הנכונים לפנים שלה ולתסרוקת, המהווה פרק נפרד במכלול ההכנות לחופה. יש צורך במינון נכון של חומרי-איפור, במציאת הגוונים המתאימים והכל, מתוך מאמץ לבצע איפור, אבל בה בעת, לשמור על היופי הטבעי של הכלה.
בחירת חומרי-האיפור, מומלץ מאוד שתהא נתונה בידיים מקצועיות, שהרי חומרים אלה מכילים לעיתים מרכיבים לא ידידותיים לעור-הפנים, מה שעלול לעיתים לגרום עגמת-נפש ונזקים מיותרים.
במקביל מתבצעת כמובן מלאכה מורכבת, בכל הקשור לעיצוב השער של הכלה ורק שילוב מוצלח בין איפור-הפנים לתסרוקת, יכול להיחשב כמנצח. גם תכנון מדוקדק של תהליך האיפור, במקביל להכנת התסרוקת, חשוב שיתבצע בהתאמה וכל זאת, באווירה נינוחה ונעימה, להפגת המתח הטבעי שמתקיים ערב האירוע החשוב.
ההבדל הגדול בין איפור כלה לבין איפור רגיל ושגרתי, מתבטא בעובדה לפיה את הכלה מאפרים אנשי מקצוע מיומנים המבצעים עבודת-צוות ובכלל זה, כל ההכנות והבחירות המוקדמות למלאכת האיפור. נוסף לכך, במקרים רבים, מגיעים אנשי האיפור למקום האירוע, לבצע התאמות אחרונות, רגע לפני החופה , מה שכמובן לא נחוץ באיפור-ערב רגיל ושגרתי.
בכל מקרה, גם המאפרים המקצועיים של כלות וגם האשה המאפרת עצמה לבדה, לקראת יציאה לבילוי כזה או אחר, כולם שותפים לסיוט המאיים על כל המתאפרות בישראל, במיוחד בחודשי הקיץ החמים והלחים: "שרק לא ימרח האיפור!".

בחירה חכמה של בגדי-ילדים



בחירת בגדי-ילדים אינה מלאכה קלה כלל ועיקר, משום שהיא מחייבת השקעת מחשבה במכלול של מרכיבים שסופם להניב תוצאה טובה.
אחד השיקולים הראשונים, בבחירה-חכמה של בגדי-ילדים, מתמקד בגודלו ומשקלו של הילד וזאת מתוך ידיעה כי בתוך זמן קצר יחסית, יגדל ויתפתח מעבר למידת הבגדים שהוא לובש. כאן מצויה כמובן האפשרות, לרכוש עבור הילדים בגדים הגדולים, לפחות במידה אחת ממידותיהם וכך להבטיח המשך השימוש בהם, גם כעבור שנה ויותר. אלא שדווקא בנקודה זאת, יש צורך בשיקול נוסף: על אף מידתו הגדולה של הבגד, הוא חייב להמשיך ולהיות נוח לשימוש וידידותי לגופו של הילד, שלא יסבול מבגד גדול יתר על המידה.
בחירת בגדים נוחים ונעימים להלבשה, כאלה שאינם מגבילים את התנועה ומסרבלים את חיי הילדים, עומדת אף היא במרכז השיקולים בבחירה חכמה של בגדי-ילדים ולכך מתווסף גם שיקול חשוב נוסף: בחירה של בדים נעימים, לא גסים ולא מחוספסים ובהם גם תפירה עדינה ואיכותית, שלא תגרום לילדים חכוך מיותר או גירוי בעורם העדין.
שוק בגדי-הילדים, מציע אפשרויות נרחבות של עיצובים, גזרות, צבעים ובדים ומכאן נגזר לעיתים הקושי בבחירה, בין העדפתו של הילד (הגדול) לבין הבחירה של הוריו ולא תמיד יש ביניהם התאמה. ככל שמדובר בפעוטות או ילדים קטנים יותר, אין הבעיה הזאת עולה על סדר-היום אולם ככל שמדובר כבר בילדים או ילדות בני 10 ומעלה, עלול להיווצר העימות בין העדפותיהם של הילדים לבין שיקולי הוריהם ובכלל זה השיקול התקציבי.
במקרים כאלה, כמו בכל דבר אחר בחיים, מומלץ להגיע להסכמה על דרך הפשרה ובלבד שתהליך בחירת הבגדים יסתיים כך שהבגד הנרכש לא ימצא את מקומו לנצח בארון-הבגדים. אגב, בהחלט מותר לוותר על 'מותגים' אופנתיים המוסיפים מחיר לא מוצדק לבגדים שממילא אורך-החיים שלהם קצר למדי או שעוברים לדור הבא.

יום שלישי, 12 במאי 2015

החיסכון שברכישה במכירה פומבית באינטרנט



החיסכון הגלום ברכישה במכירה-פומבית באינטרנט, נובע בראש ובראשונה מן העובדה לפיה, במחיר המוצרים הנמכרים, אין מגולם מרכיב שכר-הדירה, הרובץ בדרך-כלל על חנויות. ככל שהחנות גדולה יותר ומצויה במקום מרכזי, שכר-הדירה שלה גבוה יותר ונתח נכבד ממנו 'מגולגל' למחיר המוצרים.
נוסף לכך ובניגוד לחנויות, במכירה-פומבית באינטרנט, אין צורך בכוח-אדם, מוכרנים, זבנים ונותני-שירות למיניהם, כך שגם עלות שכר-העבודה, 'משתחררת' ממחירם של המוצרים הנמכרים.
גם העובדה לפיה מתנהלת המכירה-הפומבית בהתאם ל'כללי-השוק', המבוססים ברגע נתון על היצע וביקוש, מוזילה את מחיר המוצרים הנמכרים. לכל אלה צריך כמובן להוסיף את התחרות הקיימת גם בעולם המסחר המקוונן, כמו במרחבי השוק הרגילים, מה שמבטיח מחירים ידידותיים יותר למשתתפים במכרזים, מתוך כוונה לשמור על ציבור לקוחות קבוע וגדל ולא חד-פעמי מזדמן.

יום ראשון, 15 במרץ 2015

על שיטת המכרז האנגלי וסוגיה



מכרז אנגלי, הידוע גם בשמו מכירה אנגלית (English Auction), הוא למעשה שיטת המכירה הפומבית המוכרת והנפוצה ביותר ברחבי העולם ומקורו כמובן באנגליה. שיטה זו זכתה לפופולריות רבה כל כך הודות ליעילותה ולפשטותה. בתי מכירות פומביות מפורסמים, כגון כריסטי'ס וסותבי'ס מתנהלים לרוב על פי שיטת המכרז האנגלי.      
מטרתו של המכרז האנגלי זהה למטרה העקרונית של כל המכרזים באשר הם והיא קביעת ערך של מוצר מסויים שמחירו אינו קבוע מראש. זאת כמובן בשונה מכל עסקת מכירה אחרת בה המוצר מגיע עם תו מחיר שנקבע מבעוד מועד על ידי המוכר.
בשיטת המכרז האנגלי בית המכירה הפומבית מציג לראווה, באמצעות כרוז המנהל את האירוע, מוצר כלשהוא למכירה. כל משתתף מכריז באופן פומבי, אם זו בצעקה או בהרמת שלט אישי, על המחיר אותו הוא מוכן לשלם על המוצר. כל הצעה חייבת להיות גבוהה יותר מקודמתה. לאחר הכרזת מחיר על ידי מי מהמשתתפים, הכרוז בודק האם יש משתתף המעוניין להציע מחיר גבוה יותר. במידה וכן, המכרז נמשך. במידה ולא, המכרז מסתיים. הזוכה במכרז, הקונה לצורך העניין, יהיה זה אשר יישאר אחרון ללא משתתפים אחרים שיציעו מחיר גבוה משלו. לעיתים, יוכרז על מחיר מינימלי לרכישה ועסקת המכירה תאושר אך ורק במידה והזוכה הציע סכום שווה או גבוה לסכום המינימום שנקבע.